onsdag 1. januar 2014

FLOTT BILDE AV PLEIADENE FRA MORTEN ØEN !


Vårt medlem Morten Øen skriver:

"

Jeg har fotografert med Tracker (Vixen Polarie) i ett og et halvt år nå, og da det endelig ble 10 timer med klarvær mellom vinterstormene for et par dager siden, tenkte jeg jeg skulle prøve å samle skikkelig mye lys for en gangs skyld. Vanligvis har jeg begrenset meg til en time eller tre på grunn av utstyr, batterikapasitet, osv, men nå ville jeg utfordre skjebnen litt ekstra. Jeg har sett på andre bilder at det er mye mørke tåker (tåker som reflekterer bare litt lys) i nærheten av Pleiadene (som er nærmere oss og farer gjennom en diger sky støv som solvindene kaster til alle kanter). Jeg har lenge hatt lyst til å ta et bilde av de mørkere tåkene, og fant ut at jeg trenger massevis av lys, og litt nensomt arbeide i Photoshop.

Vel. Her er resultatet av 110 eksponeringer x 4 minutter med 180mm objektiv og Canon 60Da på en liten tracker og fotostativ. Jeg la vekt på å jobbe mest mulig med globale filtre i PS for ikke å «male» inn ting som ikke er der. Hadde jeg hatt dobbelt så mange eksponeringer kunne jeg kanskje dratt opp mer kontrast. Bildet er tatt fra astro-telt-skuret mitt i Nissedal :-)

Sees på medlemsmøtet i januar dersom jeg ikke snør inne ...

Mvh

Morten Øen"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Upassende kommentarer og "reklamelinker" til innhold som ikke har relevanse til Astronomi vil umiddelbart bli slettet av webmaster !

All comments not related to astronomy and advertising links will be deleted
by the webmaster !